Opel Olympia Rekord – Storsäljare från 1957

opel-olympia-1957---2Under nationaldagsfirandet ställde Linköpings Antikbilsklubb ut ett antal av den mer än femtioåriga klubbens medlemsbilar till allmänhetens beskådande. Klubben är välmående och kunde visa upp mångfald i form av bilar från ett stort antal länder. En av de tjusigare tillhör Carl-Olov Johansson som fanns på plats och gärna berättade om klubben samt om sina bilar. Hans gula Opel Olympia Rekord från 1957 är i ett mycket fint skick såväl in som utvändigt.

Opel Olympia Rekord var en lite billigare variant av Opels Rekord, en modell som lanserades 1953. I formgivningen syns det tydligt att man inspirerats av General Motors bildesign. Just detta år hade man verkligen snöat in på rejält tilltagna fenor som prydde de amerikanska bilarna. Men lyckligtvis var man på Opel återhållsamma och formgav bilen så den liknade en lätt diskret, mindre amerikanare. Formspråket var tidlöst med linjer som håller i längden.

Carl-Olovs bil är av den sista årsmodellen och den presenterades i juli 1956. Under åren hade man förfinat den rejält, grillen är modernare i sin form än på föregångaren, dessutom har man nu gett bilen en tjusig kromlist längs sidorna sant sett till att framlyktorna fått små pikanta mösskydd. Carl-Olovs bil är också utrustad med de synnerligen vackra varselljusen som med sina gula glas och kromade sarger lyfter dess front.

opel-olympia-1957---3I kombination med att Opel Olympia Rekord ansågs prisvärd, men också förnuftig och driftsäker så blev den en storsäljare med över 580 000 sålda bilar. Men det fanns gott om konkurrenter att välja mellan, bilar som Ford Taunus 17M, Simca Ariane och Wolseley 1500 var bara några som slogs om kunderna. Lägg därtill svenska utmanare som Saab 93, Volvo PV444 samt Volvo Amazon så inser vi att det fanns gott om kandidater när svenskarna skulle köpa bil.

Med sin fyrcylindriga lilla 1500kubikare lämnar den 52 hästkrafter och pinnar om man vill och har lite tur på tills mätaren står på knappa 120 km/h. Prestandasiffror är lite kul ur ett nostalgiskt perspektiv, och de som gnäller på att en ny Golf GTI med sina 0-100 på knappa 6,6 sekunder är lite trött kanske ändrar uppfattning när den vanliga familjebilen på slutet av femtiotalet ofta behövde, precis som en Opel Olympia Rekord lite drygt 35 sekunder på sig till samma distans. I en Opel Olympia Rekord glider man fram på vägen och hinner njuta av omgivningen. Dessutom kan man njuta av den komfortabla helsoffan som utgör framsätet samt vila blicken på den tjusiga hastighetsmätaren eller den klocka som finns infälld i luckan till handskfacket. Radio fanns också, en Blaupunkt såklart annars var det spartanskt och flärdfritt inne i kupén. Det som dock fanns var plats, då bilen faktiskt ansågs relativt rymlig.

opoly57Fick man inte med sig det man ville så erbjöds det också en Caravan, Opelspråk för kombi. Kände man sig lite wild and crazy fanns det också en modell utan tak. Mångfald på tyska med andra ord. Dessvärre är det inte ofta som man ser en Opel Olympia Rekord, så det är inte helt fel att det finns folk som bevarar dessa kulturhistoriska klenoder.

Linköpings Antikbilsklubb

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*