Dodge Challenger SRT Hellcat – 707 hästkrafter!

2015-dodge-challenger-srt-hellcat-1Som ni märker så vräker tillverkarna ut aggresiva versioner av amerikanska prestandabilar just nu. Senast i raden är den maffiga Dodge Challenger SRT Hellcat. En vässad version av den ack så kraftfulla Challengern. Med Chryslers mest potenta motor hittills så ska den kompressormatade 6.2-litersåttan nu pumpa ut vanvettiga 707 hästkrafter! Dessutom ska bilen ha effektiv väghållning (det får vi hoppas), olika körprogram och antingen en sexväxlad manuell låda eller en åttaväxlad TorqueFlite automatlåda. Motorn har setts över rejält och förstärkts ytterligare för att hantera den våldsamma effekt som kompressorn adderar. Bromsarna kommer fråm Brembo och är märkets största till dags datum, däcken från Pirelli är även dessa helt nya och rullar på märkesexklusiva smidda aluminiumfälgar. Nöjer du dig med en standard SRT så finns den såklart också. Fast då får du hålla till godo med dess 392 kubiktum stora HEMI-V8 med 485 hästar.

hellcat-interiorÄven interiört har det hänt saker och man utlovar en helt ny känsla i reglade och har även sett över materialvalen. Håll med om att det ser inbjudande ut med slösande läder, kolfibedetaljer och en stor infotainmentskärm framför föraren.

dodge-challenger-hellcat-3Tim Kuniskis, VD för Dodge Brand på Chrysler Group LLC skräder inte orden när han med följande meningar beskriver Dodge Challenger SRT Hellcat “The new 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat is the ultimate performance muscle car. Dodge is the Mainstream Performance brand, and now combined with SRT, we are able to unleash a true GT car with an all-new driver-focused interior and the TorqueFlite eight-speed transmission combined with the most powerful V-8 Chrysler has ever produced. The Challenger Hellcat has been released!”

Text : Johan Åhlund – Foton från Dodge

Dodge Challenger Hellcat – Specialsajten
Dodge Challenger Hellcat på Vimeo

Hellcat-bilarna VS Dodge Viper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*