BMW M3 E30 – En riktig klassiker

bmw-m3-red-front-1988-642BMW har under ett stort antal år serverat körglada bilar till sina kunder. Den första generationen av M3, baserad på E30-modellen är nu en riktig klassiker och en bil som många verkligen ser upp till. En BMW M3 E30 står högt upp på önskelistan över vad som ska finnas i mångas garage, det är ett som är säkert!

bmw-m3-1987-grey-rearside-642Det är inte så konstigt för titta bara på hur den ser ut. En vanlig E30 ser redan den bra ut, men när BMW M3 E30 visades upp på Frankfurtmässan 1985 såg många BMW-älskare ut som fågelholkar när de fick syn på den nya sportmodellen. Skärmbreddare, spoilers fram och bak, lite lägre, tjusiga fälgar och sportstolar och grepvänlig ratt, allt såg helt rätt ut. Och gör det fortfarande.

När det blev dags för provkörning blev motorjournalister världen över helt saliga över dess vägegenskaper, dess effektivitet, prestanda och körglädje. Den var dessutom lättkörd och med en drivlina som snudd på talade med föraren.

Det skulle visa sig att M3 var långt ifrån en vanlig E30. Bilens chassi hade setts över ordentligt. Detsamma gällde fjädring, krängningshämmare, drivaxlar och transmission som var noga utvalda. Karossen hade heller inte många delar gemensamt med den vanliga bilen även om det till stor del ser ut som så.

bmw-m3-red-rearside-1988-642Snart dök det upp en racepreppad banracer och den gjorde extremt bra ifrån sig på racerbanorna där den tävlade i ett antal olika touringcar-serier. Inte minst i DTM. Drömmen om att bli en ny Roberto Ravaglia fick många svenskar att hoppas att bilen skulle börja säljas i Sverige och ett antal nya sparkonton öppnades där slantar sattes undan inför det kommande drömköpet. Det skulle senare visa sig att det skulle gå åt cirka 300.000:- (i dagens penningvärde nästan 550.000:-) för att förverkliga drömmen om en egen BMW M3 E30.

Att det satt en fyrcylindrig motor under huven kom kanske lite som en överraskning för de som sneglat år den potenta 325i, som med sin silkeslena raka sexa på 170 hk var en potent och välljudande anrättning. I M3 bestämde man sig för att använda sig av den så kallade s14-motorn. En ettrig och högvarvande pjäs med dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik som i den första modellen var på 2,3 liter och lämnade med katalysator 195 Hk. Utan kat ökade effekten till 200 Hk och 1989 hade man programmerat om elektroniken och fick på så sätt ut 215 Hk vid 4600 rp/m, men senare även 220 Hk tack vare bättre kolvar, lättat svänghjul samt en rad andra förändringar. Sedan borrades även motorn upp till 2,5 liter och 238 Hk i den fina E30 Sport Evolution.

bmw-m3-1987-grey-frontside-nice-642Redan i grundutförande blev prestanda imponerande. 195-hästaren klarade sprinten 0-100 på under sju sekunder och accelererade stadigt upp till toppfarten om 230km/h. Det enda smolket i glädjebägaren var kanske ljudet för de som tyckte att de raka sexorna lät trevligare. 2,3-litersfyran lät och låter ganska tunt, men dock varvvilligt mysigt. Man kan inte få allt.

Inne i kupén var det stramt och fint, precis som i standardbilen. Lättläst, lite fyrkantigt men pimpat med små tjusiga M-emblem. Sportstolarna hade fin klädsel, men är långt ifrån lika skålade som man kan tro. Tygklädseln som kallades Antrazit var mycket sober och elegant med sina insydda M-emblem tydligt synliga utifrån. Sitter bra gör man dock, och den greppvänliga växelspaken samt den tjusiga ratten skapar en känsla av racerförare även för oss som inte smiskar runt m3:or på bana till vardags.

Visst finns det nu vassare bilar än den här klassiska M3:an. Inte minst hos BMW själva. Men det är något kusligt läckert över den här modellen. Det är inte för inte som den har blivit en klassiker.

Den briljerade på åttiotalet och gör det fortfarande. Av den ursprungliga första generationen med 195-200 hk byggdes det 14443 exemplar och 786 av dessa var cabrioletversionen som lanserades 1988. Är du ute efter något riktigt extremt ska du leta upp en av de 148 exemplar av M3 Europameister som tillverkades för att fira att man vann 1988 års European Touringcar Championship. Dessa lackerades i Macau-blå kulör och hade en mycket speciell inredning i silvrigt nappaläder och bilarna är signerade av föraren Roberto Ravaglia. Unika? You bet!

I en kommande post ska vi ta en titt på M3:ans konkurrenter, Mercedes 190E 2,3-16 och Ford Sierra Cosworth.

Den röda bilen är av årsmodell 1988 och den silvergrå är av årsmodell 1987. Fantastiskt fina och fotograferade av mig på Bimmermeet på Mantorp Park 2014. Nedan ser du några trevliga filmer om just BMW M3.

Text & Foto : Johan Åhlund


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*