Volvo 240 Grupp A – Hyllning på Falkenberg 2013

mini2-volvo-240-cup För 30 år sedan bestämde sig Volvo för att ge sig in och tävla i racingens Grupp A. Man tog fram en så kallad Evolutionsmodell av den beprövade 240:n som fick namnet Volvo 240 Grupp A och man siktade på att tävla i ETCC samt även i EM för standardbilar. Projektet med Volvo 240 Grupp A blev framgångsrikt och man vann ett antal segrar på banor över hela världen. Volvos racersatsning med 240:an firades i Falkenberg förra helgen med en miniutställning under STCC-helgen med några fina exemplar utställda.

Jag ska inte prata mer om bilens historik utan skickar er vidare till Björn Ohlsons sajt där det finns spaltmil med info. Bilen ovan är om jag inte är ute och cyklar Benny Augustssons Grupp A-replika ”RAS Sport” 2013. Otroligt fint renoverad med en B23 under huven drog den till sig stor uppmärksamhet under dagen.

mini2-volvo-240-in-full-speed Här går det undan när Greger Peterson luftar sin Volvo 240 Grupp A Söderqvist Racing Sport 1989 racer (hyggligt långt namn) uppför krönet. Den måste vara skoj att köra med sin bakhjulsdrift. Men den försvann tyvärr efter några varv.

mini2-volvo-240-interior Här är det spartanskt, med varvräknare. oljetryck och de viktigaste mätarna. Fyrväxlad manuell låda och en greppvänlig ratt.

mini2-volvo-racing-240 Rätta mig om jag har fel men det här är väl den Volvo 240 Grupp A som Peggen Andersson raceade med 1986? Den var i otroligt fint skick.

mini2-volvo-sport På plats fanns även ett par 240bilar till, och de höll minst sagt en hög standard!

Så här beskriver Björn Ohlson en 240 Turbo och dess tillkomst: ”När Volvo presenterade Volvo 240 Turbo 1981, en bil med tidigare gubbstatus blev det helt enkelt en sensation. Man hade nu försett den tidigare standard B21-motorn på 2.127cc i Volvo 240 med en turbo, och plötsligt så uppgick nu effekten till 155 hk mot de tidigare 106 hk. De 155 hk uppkom vid 5.500rpm och med ett turboladdtryck på 0,67 bar. Övriga imponerande prestanda från Volvo 240 Turbon var toppfarten på 196km/h, 0-100 km/h uppgavs på 9,4 sekunder. Klara papper på att man skulle kunna sätta en Volvo 240 Turbo på racingbanan”.

Text & foto © : Johan Åhlund

Vem är Johan Åhlund?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*