Ralt RT3 – Bilen som fixade Ayrton Sennas mästerskap

ralt-frontside1 Under Nostalgia Racing Days på Mantorp Park samlades det ett hundratal klassiska bilar av varierande sort för att ha roligt på banan. Trots ett sedvanligt svenskt sommarväder (det regnade så gott som hela dagen) så bjöds publiken på ett stort antal heat med klassiska standardbilar och exotiska formelracers. Totalt var 160 bilar anmälda och en av dessa var Greger Aronssons Ralt RT3 som den här texten handlar om.

ralt-1Trots vädret så är den här typen av evenemang väldigt trevliga att besöka. För här finns nämligen en väldigt fin gemenskap och ett sportmanship som är svårt att inte charmas av. De flesta förarna är väldigt erfarna och det är ofta det samma som att de inte är några ungdomar. Här fightas giganter som den blott 89-årige Erik Berger med yngre förmågor som Stig Blomkvist och Per Skårner, och dessa herrar är inte direkt rädda för att trampa plattan i mattan även när det är blött. De kör så fort materialet klarar.

Att gå runt i depån innan racet är nog det trevligaste, för humöret är på topp bland förarna och här hjälper man varandra och det var få förare som höll sig för sig själva. Jag pratade med ett antal förare och även om alla var överens om att vädret var bredövligt och att banan var lika hal som ett kontorsgolv strösslat med plastfickor så märktes det tydligt att de älskade sin hobby och sina bilar.

Ralt-RT3DDDEn som var på bra humör var Greger Aronsson som precis slagit upp sitt tält och börjat gå över detaljerna i sin kanonläckra lilla röda Ralt RT3 från 1983 när jag byter några ord med honom. Hans bil är en av de absolut tjusigaste formelbilarna som gjorts och som med sin lilla tvålitersmotor från Alfa Romeo (Ralt erbjöds även med motorer från Toyota och Volkswagen) lät mycket trevligt när Greger laddade på ute på banan. I sällskap av ett antal andra förare radade fältet upp sig och även om många körde riktigt fort så klarade sig alla ekipagen utan avåkningar. Greger själv berättade att det inte bara är att köpa en gammal formelbil och sedan njuta av problemfri racing. Hans röda lilla Ralt har krävt massor av kärlek för att fungera som den ska, och även om konstruktionen med dagens mått är i alla fall hyfsat enkel så finns det gott om grejer som kan gå sönder och bevisligen gärna gör det. Ofta. Men, det glömmer man när man vrider om nyckeln, kör ut i depån och radar upp sig för tävling.

Tro nu inte att Ralt saknar historia. Företaget grundades 1974 av Ron Tauranac som haft ett förflutet som konstruktör tillsammans med den nyligen tragiskt avlidne legenden Sir Jack Brabham. Tauranac hade rykte om sig att bygga pålitliga och samtidigt enkla och starka bilar av hög kvalitet. Ralt RT3 är en av hans mest kända skapelser och var en dominerande och extremt potent bil under åttiotalets F3-racing. Bland annat lyckades en viss Ayrton Senna vinna det engelska F3-mästerskapet 1983 i en Ralt RT3, och Martin Brundle också i en Ralt RT3 tog hem massor av poäng. Även vår svenske Stefan ”LilLövis” Johansson tävlade framgångsrikt med Ralt och vann även han det engelska F3-mästerskapet 1980. Så lita på att många racerbilsfantaster får något speciellt i blicken när Gregers röda racer rastas på banorna. Ralt RT3 är ett stycke motorhistoria. När det kommer till motoreffekt och prestanda beror det lite på vem man frågar. Men, en Ralt RT3 med en tvåliters Toyotamotor lär lämna cirka 165 hästkrafter, och med tanke på vikten om cirka 450 kg så rör den på sig rejält.

Ralt-RT3--G-Gregers bil körde under dagen tillsammans med fyra andra olika formelklasser och bästa varvtid blev 1:31.096. I race två såg jag dessvärre inte en skymt av Gregers Ralt RT3, det är väl inte helt omöjligt att något gick sönder?

Text & Foto : Johan Åhlund

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*