Zil 41047 – Rysk oligarkglidare

Zil41047jKänner du dig lite osynlig i tillvaron? Kanske skulle ditt självförtroende behöva ett uppsving? Om du dessutom är i behov av en ny bil finns det inget att tveka över. Då ska du ska köpa dig en Zil 41047. Zil är en ryskbyggd milstolpe i bilvärlden. Byggd för att transportera gräddan av jordens makthavare och jet-set, så lyxigt och statusfyllt som möjligt från det ena viktiga mötet till det andra. Att kalla bilen för lyxbil var för lite sagt, istället menade fabriken att de tillverkade High-Class cars.

Zil 41047 Limousine är verkligen en imponerande syn när den majestätiskt rullar fram med sin mullrande jättemotor. Bilen är enorm, och har en totallängd av imponerande 6,3 meter. Jämför detta med en Volvo V70 som mäter 4,72 meter så inser man att det rör sig om en rejäl skapelse. Den är dessutom rejält bred, 208cm mellan flyglarna. Att hitta en parkeringsplats är omöjligt, du måste ha två, minst. Givetvis har bilen otroligt generösa innerutrymmen. Sittplatserna är sju till antalet och passagerarna kan formligen vältra sig i lyx. Läderklädseln på de fåtöljliknande sätena är av högsta kvalitet.

Den mesta utrustningen är elektrisk och dubbla luftkonditioneringssystem, elhissar samt kylskåp är självklarheter i en prestigevagn som denna. Det var inte för inte som bilen ofta kallades för Presidentbilen. Gorbatjov och andra högt uppsatta tjänstemän begagnade sig ofta och gärna av bilen, och när det vankades fint stadsbesök var det Zil som gällde. För att kunna skydda de viktiga passagerarna var många av dessa bilar tungt bepansrade. President Gorbatjovs exemplar var armerad med tre tum tjocka plåtförstärkningar. En skottsäker Zil väger över fem ton, vilket sätter chassiet på rejäla prov.

Zil-41047För att få fart på den här jättelika konstruktionen krävdes rejält med kraft och vridmoment. Man förlitade sig på en beprövad v-8motor, vars enorma slagvolym låg på hela 7,7 liter. Trots den otroliga motorvolymen plockade man inte ut mer än 315 hästkrafter, vid låga 4600 rp/m. Dock var den väldigt råstark med sina 608 newtonmeter och kunde nå en topphastighet om nästan 190km/h vilket säkerligen var fullt tillräckligt.

Tillräckligt är ett ord som man lätt kan applicera på dess bränsleförbrukning. Du kommer definitivt att bli din bensinmacksföreståndares bästa vän när du ska tanka. Din nyinköpta Zil vill gärna ha knappt fyra liter bensin per mil, lite mer om du kör med tung högerfot. Tanken rymmer dock 120 liter, och är som allt annat på bilen imponerande i sin storlek. Åkkomforten var mycket god tack vare en mjuk fjädring och en smidig trestegs automatlåda. Motor och vägljud isolerades effektivt bort med mängder av isoleringsmaterial.

zil41047aJämför man inredningen i en Zil anno 1989 mot en modern lyxbil av idag ser de båda förarplatserna helt olika ut. Zil ser omodern ut, men var för sin tid otroligt exklusiv. Förarstolen påminner om Cadillacs finaste modeller, inte helt olik en välstoppad vardagsrumsfåtölj.

Instrumentpanelen har två stora rundlar som rymmer varvräknare och hastighetsmätare, samt fyra mindre rektangulära instrument. Instrumentbrädan är i plast men har smyckats ut med polerade träpaneler. Här finns gott om knappar och reglage som styr all lyxutrustning. Dörrarna är klädda i plysch och har även dessa rejäla träpaneler. Fabriken i Moskva som har anor sedan 1916 tillverkar en stor mängd fordon. Såväl lastbilar, många olika specialbilar för företag samt Limousiner. Just modell 41047 tillverkades fram till 2002 i mellan 15-20 exemplar per år och de flesta hamnade inom den ryska statsapparaten. Priset för en ny Zil 41047 låg runt 2.1 miljoner kronor.

Text : Johan Åhlund
Foto: Alex Spade och jeka3000 från Wikipedia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*