Ferrari 458 Challenge – Kompromisslös och vacker

Ferraris landsvägsraket, den väldigt hyllade och vackra 458 (fler bilder här och här och här) gör bra ifrån sig både på gata och på bana. Bilen som heter Ferrari 458 Challenge är byggd för tävlingsserien Ferrari Challenge Trofeo Pirelli och den är seriöst banracinganpassad. På Anderstorp rörde de på sig rejält och IKC Scuderia Autoropas fyra bilar dominerade i det race som kördes på Nationaldagen.
mini-458-challenge-frontside2mini-458-challengerearmini-458-challenge-rearsidemini-458-challengesidemini-458-scuderia-i-depan

Bilen på bilderna här tillhör dock inte stallet, men dess ägare smiskade den rejält på den trackday som lockade många att få sträcka ut sina racerjärn på banan. Som den lät. Motorn i Challengemodellen är orörd, och det betyder att den precis som standardvagnen har en 4,5 liters V8 på 570 hästkrafter vid höga 9000 rp/m. Det man däremot har förfinat är växellådan, och där har man hittat mer vridmoment på låga varv.

Dessutom är bilen lättad, med tunnare paneler, samt försedd med en hel del kolfiberdetaljer och lexanplast. Fjädringen har också setts över med betydligt styvare doningar. Bilen är också sänkt 50 mm och har 30 mm lägre markfrigång. Fälgarna är på 19 tum och däcken är superklistriga Pirellislicks med centrumbult. Rejsigt så det förslår. Sedan ska vi inte glömma att Brembobromsarna är samma som sitter på ultrasnabba 599XX. Manettinovredet på ratten har nu även läget CT-OFF som kopplar förbi F1-Trac, utan tractioncontrol lär duktiga förare ha rejält kul bakom ratten.

Exakt hur snabb Ferrari 458 Challenge är vill Ferrari inte säga. Att den är seriöst snabb behöver vi dock inte betvivla. Under utvecklingsarbetet uppges ingenjörerna ha kört bilen runt Fiorano-banan på rekordtiden 1:16.5, 2 sekunder snabbare än föregångaren F430 Challenge. Så lita på att en Ferrari 458 rör på sig.

Det här är en ren racerbil så det är bara att glömma att se den på allmän väg. Vilket så klart är synd då den är överjävligt vacker i all sin kompromisslöshet. Den har massor av detaljer och är full av spännande tekniska lösningar. Ferrari avslöjar dock inte några prestandasiffror eller bilens vikt, men med tanke på hur den for omkring på Anderstorp så är det svårt att inte bli imponerad av ingenjörerna från Maranello och deras känsla för teknik, design och perfektion.

Jag skulle gärna lägga några varv med den. Ingen tvekan där inte. Den nedersta bilden visar hur det ser ut i depågaraget när IKC Scuderia Autoropa lägger sista putsen på sina fyra bilar innan de ska ut för tidskval.

Text & foto : Johan Åhlund

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*