Gumball 3000 – Team Ba11aax : Nissan GT-R Nismo

nismo-profileEn av bilarna i startfältet på årets Gumball 3000 är en silverfärgad rysligt potential Nissan GT-R Nismo. Den körs av två debutanter och det visar sig att teamets Co-driver Charlie Spence precis som jag tillbringar en hel del tid i jobbet i Linköping. Faktum är att vi båda två på morgonen har anlänt till Stockholm från just Linköping. Jag med urusla SJ, och Charlie tillsammans med Neil Westley i teamets Nissan GT-R Nismo. Gissa vem som kom fram först?

o rearCharlie och Neil jobbar var för sig i två olika familjeföretag inom flyg/rymdindustrin och Charlie gör en hel del jobb åt Saab. De jobbar visst nästan jämt. Efter den korta regnskuren på sommaren är de båda på glatt humör och Charlie berättar lite om teamets Nissan GT-R Nismo och visar hur kontoret de kommande dagarna ser ut. Baksäte och skuff är proppade med förnödenheter och bilen går bra.

nismo-passengerCharlie berättar att det är resan som är upplevelsen och att han ser fram emot alla stopp längs vägen. Eventet är en dröm som gått i uppfyllelse och att han verkligen sett fram emot att få köra. Neil fyller i att de verkligen är taggade innan han drar iväg en sväng och kollar in konkurrensen. Lite längre bort står ytterligare en vass GT-R, lackad i grönt med många detaljer att vila ögonen på.

nismo1Neils egen bil är som sagt en Nissan GT-R Nismo. Den riktiga dräparversionen av Nissans Godzillakoloss. Den ger 600 hk (vid 6800 rp/m) i original och har 650 Nm vrid. Detta har gjorts med hjälp av större turbo och ett utökat varvregister. Dessutom är den lättad och man har med rikligt med kolfilberdetaljer fått ner vikten på den i original tunga bilen. Dessutom har chassiet förbättrats rejält med värre krängningshämmare, vassare Bilsteindämpare och hårda fjädrar. Bak sitter som du ser en rejäl vinge som levererar stor downforce. Detta fick till följd att den klarar av Nûrburgrings nordslinga på fina 7:08,69. Hela tio sekunder snabbare än standardversionen! 0-100 fixas på knappt tre sekunder.

Text & Foto : Johan Åhlund

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*