Renault Dauphine – Bertils ögonsten

minirenault-dauphine-gordini-1962Bertil Jobs i Borlänge är ägare till en liten och populär klassiker. Hans Renault Dauphine Gordini av 1962 års modell väcker uppnärksamhet var han än ställer den. Bertil är tredje ägaren och hans lilla pärla är i väldigt fint skick. Renault beslöt sig för att ta fram en billig vardagsbil med fyra dörrar. Den skulle vara okomplicerad, ha självbärande karross och motorn bak. Tanken var att hitta en efterföljare till den lilla Renault 4CV, som började sjunga på sista versen. Lita på att man lyckades, lilla Renault Dauphine kom att tillverkas i mer än 2 100 000 exemplar och blev en dundersuccé.

Bertils exemplar har en fyrcylindrig motor på 845 kubik med fyrväxlad låda som lämnar ur sig cirka 40 hästkrafter vid 5 000 varv. Den vanliga versionen av Dauphine hade åtta häskrafter mindre. Standardversionen nådde hundra kilometer i timman efter lite drygt 32 sekunder och kunde toppa 120 kilometer per timma. Bertils Renault Dauphine Gordini hade omgjort topplock och snedställda ventiler och var lite raskare med sina 40 hästkrafter, men långt ifrån lika hårig som rallyversionen 1093 som med sina 55 hästkrafter nådde 170 kilometer i timman och verkligen skiljde männen från pojkarna. Dessa var dessutom trimvänliga och då gällde det att ha tungan rätt i mun då vettskrämda ägare berättade om hur bilen betedde sig i riktigt hög fart. Speciellt vass väghållning hade inga Dauphines, i alla fall inte när det gick fortare än åttio.

När man klättrat in i kupén var det bäst att man gillade att umgås på nära håll då bilen var ganska liten. Den var endast 3,95 meter lång och inte mer än 1,52 meter bred. Instrumentpanelen bestod av en hastighetsmätare och en tankmätare samt reglage för ventilationen. Det var i stort sett allt, och utförandet var spartanskt. Den exklusiva am-radion bar modellnamnet i vackert typsnitt och är idag ett eftersökt samlarföremål. Ser du en Renault Dauphine på gatan idag så stanna och ta en titt, för det är itne varje dag man ser den första Renaulten som kom att tillverkas i långt över två miljoner exemplar. Hur många finns kvar idag tro?

Text & foto : Johan Åhlund

Vem är Johan Åhlund?

Kolla in den här filmen om Renault Dauphine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*