Ruf Yellowbird – Projektilen från Alois Ruf!


Få bilar fick sån otroligt och välförtjänad uppmärksamhet som Ruf Yellowbird när den visades upp 1987! Här ser vi två filmer om ikonen och lita på att det går undan. Baserad på en 911 Carrera 2 från 1987 så började Ruf att optimera och förbättra standardmodellen. Man lättade bilen genom att använda gott om aluminium och glasfiber och fick ner vikten 200 kg. Detta betyder 1150 kg torr. Sedan lade man en hel del jobb på aerodynamiken vilket gav Ruf Yellowbird muskulösa former och en del del luftintag. Motorn fick en rejäl översyn och borrades upp till 3,4 liter, bränsleinsprutning från Bosch och ett dubbelturbosystem med väl tilltagna aggregat och intercoolers. Detta höjde effekten till 469 hästkrafter, vansinnigt mycket 1987. Prestanda blev ballistiska. 0-100 avverkades på 3,7 sekunder. 0-160 km/h klarades på 7,8 sekunder och Ruf Yellowbird toppade på den tiden helt vanvettiga 340 km/h. Imponerande var ordet. Den höll rekordet på Nurburgring under flera år och det förstår man när man ser videon nedan.

Namnet Yellowbird kommer från ljudet från dumpventilen som påminner om en kanariefågels pip. Växellådan var fempetad och nyutvecklad av Ruf själva. En så snabb bil kräver rejäla bromsar och de kom från Brembo. Fälgarna är de klassiska Ruf Speedline och mäter 17 tum. Med dessa förbättringar var Yellowbird en dyr bil, den kostade 223 000 dollar men köparna fick då en bil som hängde av det mesta. Den ställer dock höga krav på föraren när det börjar gå undan.

Text : Johan Åhlund. Minibilden är tagen av Ducktail964

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*