Peel 50 – Världens minsta bil

Småbilar säljer bra i storstäderna och här i Sverige så hittar många mindre bilar nya ägare på grund av deras smidiga format och låga ägandekostnader. Någon som var tidigt ute med att fokusera på just smidighet, låg vikt och låga driftskostnader var det engelska företaget Peel Engineering.

Beläget i hamnstaden Peel på ön Isle of Man, inklämd mellan England och Irland blev fabriken med sina småbilar snabbt känd som en av få tillverkare av så kallade mikrobilar i början av 60-talet.

Peel 50 som presenterades 1963 blev snabbt känd som världens minsta bil. När den visades upp för första gången 1962 på Cycle and Motorcycle Show var den mer eller mindre en plastlåda på hjul, och samtidigt ett experiment för att se hur liten en bil kunde bli. Totalt byggdes 47 exemplar baserade på prototypen. Tillverkningen avslutades i december 1964. Peel hade två pyttesmå femtumshjul fram och drivningen skedde med kedja från det mittmonterade bakhjulet.

En detalj som förmodligen begränsade bilens framgångar var avsaknaden av backväxel. Försök idag att sälja en bil utan backväxel. Istället löste man detta genom att montera ett rejält tilltaget handtag baktill där föraren med stor möda och lite besvär kunde baxa runt sin 59 kilo tunga Peel. Något som säkerligen inte var allt för underhållande en regnig dag på den brittiska landsbygden. Men hur liten var då den lilla Peel 50? Som jämförelse kan vi ta en Smart, som är en lätt liten sak med en total längd om 2,5 meter. En Peel 50 är 137cm lång, eller rättare sagt kort. Den är dessutom ruskigt smal, blott 104cm på bredden. Värt att notera är att prototypen var ännu mindre.

Under huven eller rättare sagt inne i glasfiberlådan sitter man intimt nära en liten tvåtaktsmotor från Zweirad-Union (DKW) på 50 kubik, den lämnar lite drygt fyra hästkrafter. Bilen har dragstart och växellådan har tre lägen framåt och som sagt inget bakåt. Med en totalvikt om futtiga 59 kilo så pinnade den lilla krabaten på ganska bra. Prestandasiffrorna varierar men 60 km/h borde en kry Peel 50 klara av. Att susa fram i 60 knyck lär nog ha känts rejält spännande, med tanke på det nätta formatet och dess inte allt för vassa väghållning. Med en Peel 50 får du automatiskt en rejäl dos vardagsdramatik på väg till jobbet, ständigt planerande hur du ska undvika att behöva backa.

Med blott 47 exemplar tillverkade så kan man räkna med högt kilopris, nu när bilarna är samlarobjekt och hett eftertraktade. Man tror att det endast finns 27 exemplar kvar. 1964 startade tillverkningen av efterträdaren. Peel Trident var född, en så kallad bubblecar med plats för två personer. Passagerarna skulle helst vara små, trots att bilen nu växt med en knapp halv meter på längden. Ett 80-tal Trident byggdes innan man lade ner och började producera varor till BMC istället.

Bilderna är tagna av Philip Kromer och används under creative commons. Klippet nedan är från Top Gear och smått legendariskt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*