De Tomaso Pantera – Design och muskler från 1971!


Att försöka kombinera flera olika egenskaper för att skapa en lyckad helhet har gjorts förr. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. När det gäller sportbilar så var Alejandro De Tomaso en av de som testade att bygga en vass sportbil med inspiration från såväl Italien som från USA. Han lät Tom Tjaarda stå för designen och resultatet blev en vacker Italiensk kaross med amerikanska muskler. Bilen fick namnet De Tomaso Pantera och bilen ersatte den ruskigt ovanliga, men pilsnabba De Tomaso Mangusta.

pantera-1Designen fick folk att falla som furor och många pojkrum tapetserades med posters av modellen. Den såg rysligt snabb ut (särskilt vass ser Pantera GTS ut, bilden till höger) med sina sensuella exotiska linjer och den låga karossen. Under huven satt Fords evighetsmaskin, Clevelandåttan på 5,8 liter som lätt kunde vässas och som gav bilen det soundtrack och den prestanda som den förtjänade. Effekten var officiellt cirka 330 hästkrafter, men den gav ofta betydligt mer. Vissa exemplar visade sig ruva på 380 hästar när den bänkades. Dessutom var den hyggligt trimvänlig. Annars var konstruktionen relativt enkel och tack vare sin kilform, den 110,5 cm låga karossen och dess hyfsat låga vikt på lite drygt 1400 kilo kunde den sprinta till 100 km/h på 5,5 sekunder. Siffror som var blixtrande snabba 1971. Även toppfarten imponerade, 256 km/h var det inte många som klarade av i början på 70-talet.

Lika imponerande var dock inte kvaliteten. De bilar som såldes i USA gav ägarna mardrömmar och huruvida Elvis Presley verkligen sköt sönder sin bil i ren ilska eller inte så var de dåligt ihopsatta och detta skadade ryktet rejält. Hur som helst så är De Tomaso Pantera en synnerligen tjusig bil med tidlös design och matchande prestanda. Dessutom tilltalar den många då den första modellen var stilren i designen, de senare modellerna GTS var desto brutalare och vilken av dessa man föredrar är individuellt. Men en Pantera GTS är sannerligen inte fel, speciellt inte om den är röd med svart läderinredning, har originalfälgar och är i gott skick. Totalt byggdes cirka 7200 exemplar och även om kvaliteten inte var på topp så finns det relativt gott om exemplar kvar, även i Sverige där den är mycket populär hos sina ägare.
Mer De Tomaso Pantera på Spoof.se
Missa inte min text om De Tomasos fantastiska Mangusta, här snackar vi om en mycket speciell raritet!
Text : Johan Åhlund – Foto : Johan Åhlund (en De Tomaso Pantera GTS)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*