Golf GTI Clubsport – Hur är den nya värstinggolfen?


Clubsport, ett namn som förpliktigar och som skvallrar om att ingenjörerna på VolksWagen förmodligen jobbat lite extra med den redan hyggligt vassa Golf GTI. Här ligger fokus på detaljerna och tanken är att man ska ge de mest prestandasuktande kunderna en bil som är mer banorienterad än den vanliga Golf GTI. Initialt ser det mesta rätt ut! Golf Clubsport ser sober ut med en hel del nya detaljer, sidokjolarna ser bra ut, bak sitter en diffusor och en takspoiler och de smidda lättmetalfälgarna är läckra. Bilen gör sig riktigt bra i kulören Onyx White.

Effekt finns det också gott om. Motorn ger 265 hästar, vilket är 35 hästar mer än vad GTI-modellen har. Tänka sig att den första modellen av Golf GTI hade 110 hästar, det har med andra ord hänt en hel del sedan 1975 hehe. Motorn har även en overboostfunktion som tillåter den att under tio sekunder leverera 290 hästar. Den extra effekten ser till att Clubsport klarar sprinten från 0 till 100 km/h på 5,9 sekunder. Detta gäller för den sex-stegade DSG-lådan, väljer men den manuella lådan tar det en tiondel till. Varvar man ur rejält når man sedan en toppfart om 250 km/h. VolksWagen har jobbat hårt med aerodynamiken och sett till att ge bilen mer downforce. Man har även sett över förbrukningen och den ska gå att köra på 0.69 liter per mil för den manuella versionen, men då får man nog köra ganska sansat. Inne i kupén kommer Golf-fanatikerna att känna igen sig då sportstolarna har den klassiska skotskrutiga klädseln, golfbollen är tillbaka på växelspaken och innertaket är svart. Lyckligtvis kan bilen även beställas med rejäla skålade racingstolar med finish i alcantara och sportiga loggor.

Golf Clubsport ska vara en trackdayorienterad-bil som pallar några riktigt hårda varv på bana. Den ska dessutom inte heller har några problem med att ta en snabb och utmanande extrarunda längs den lilla knixiga favoritvägen på väg hem.

Men håller den måttet? Är den tillräckligt vass och har VolksWagen skapat något alldeles extra när det kommer till väghållning och körglädje? Om Golf GTI Clubsport inte är snabbare runt en bana än den vanliga Golf GTI är det ju konstigt, men det kommer väl de tre videoklippen i det här inlägget att svara på. Alltså, är Golf GTI Clubsport bara en aningen upphottad Golf R eller har VolkWagen verkligen lyckats med att skapa den perfekta körmaskinen för GTI-fanatikerna? Svaret lär du få i något av de här tre klippen där proffsen sätter tänderna i den! Du läser mer om Golf GTI i de här klippen här på Spoof! Bilen kommer till Sverige till sommaren och priset är ännu inte helt klart. Läs mer på VolksWagens temasajt om Golf GTI.
Du läser mer om Golf GTI här på Spoof.


Text : Johan Åhlund – Foto : VolksWagen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*