Vad kostar det att äga en Ferrari 360?


Köper man en ny Ferrari får man förutom en hejdlöst tjusig bil även ett väl tilltaget serviceavtal. Ferrari bjuder på sju års fri service. Det borde garantera ett problemfritt ägande under de första sju åren. Sedan blir det värre, och mer kostsamt. I det här klippet visar en ägare till en 12 år gammal Ferrari 360 vad det kostar att hålla liv i det italienska underverket med allt vad det innebär med service, reservdelar och annat.
ferrari_360_modena
Ferrari 360 var ersättaren till den populära 355 och tillverkades mellan 1999-2004. Den efterträddes sedan av Ferrari 430. Ferrari 360 har en V8 på 3,6 liter som lämnar 400 hästkrafter vid välljudande 8500 rp/m.

Modellen finns även som cab och heter då på Ferrarispråk Spider. Toppfarten är 304 km/h, 0-100 km/h tar 4,2 sekunder. Tycker man det är lite långsamt så finns även den 110 kilo lättare och 20 hästar starkare värstingversionen Ferrari 360 Challenge Stradale. En sån är kanske inte den mest njutbara bilen på allmän väg, men på bana är den läskigt vass. Snabbare än standardmodellen, och hårdare, mer högljudd, mer kompromisslös och med mer attityd.
ferrari_360_f1_autoropa_mantorp_jpg
När den den dök upp hos de svenska Ferrarihandlarna år 2000 så kostade den (med f1-växellådan) 1 155000:-. Begagnatpriserna i Sverige på en 360 som gått ganska långt börjar på cirka en halv miljon, Spider är något dyrare. En Ferrari 360 Challenge Stradale med låga mil på mätaren och i gott skick ligger på mellan 2-2,7 miljoner kronor och de finns oftast i Tyskland. Den röda i den här texten är en 360 Modena från 2003 och den gula med de tjusiga BBS-fälgarna är en 360 F1 Modena från 2001. Båda bilarna kördes kompromisslöst av de båda ägarna, runt Mantorp Parks långa bansträckning när Autoropa hade sitt kundevent.
Text : Johan Åhlund – Foto : Johan Åhlund

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*