Nya Lamborghini Huracán – Gallardon är död!

Nu är den äntligen här, efterföljaren till Lamborghinis volymmodell Gallardo.

h4-642Den heter Huracán och enligt Lamborghini själva ska den nya modellen sätta konkurrenterna på plats rejält med sin vassa design, höga kvalitet och innovativa teknik. Med tanke på hur hård konkurrensen är om dessa superbilar så krävs det något alldeles extra för att Lamborghini ska rå på bilar som McLaren MP4-12C samt inte minst Ferraris 458. Bilar som nu dessutom har blivit uppdaterade till McLaren 650S samt Ferrari 458 Speciale. Lita på att det är tufft i den här klassen och det känns allt lite som om Lamborghini är lite tagna på sängen den här gången!

Lamborghini-Huracan_LP610-4_2015_1024x768_wallpaper_02 Föregångaren Gallardo tillverkades i mer än 14000 exemplar och tog Lamborghini till en helt ny nivå när det gäller körglädje och kvalitet. Nykomlingen måste toppa föregångaren på samtliga plan för att klara av att ta andelar från konkurrenterna, och dess design är helt klart väldigt trevlig. Det är ingen tvekan om att det är en Lamborghini.

huracan_dashboard_ov3Inne i kupe´n ser det fräscht ut med en stor fulllfärgs TFT-skärm om 12.3 tum där all information till föraren presenteras. Sportstolarna är klädda i det finaste av nappaläder och alcantara och köparen kan välja bland ett antal olika färgkombinationer.

h2-310 h3-310Man har även jobbat hårt med att få ner bilens vikt och använder en hel del kolfiber, resultatet är en vagn som väger fina 1422 kg och det betyder blott 2.33 kilo per hästkraft. Motorn? Det sitter en nyutvecklad V10 på 5,2 liter under huven och den lämnar fina 610 hästkrafter vid 8250 rp/m. Detta räcker till en toppfart om 325 km/h och en acceleration till 100 på 3.2 sekunder. Vill man stå på ända upp till mätaren visar 200 km/h så avverkas den sprinten på 9,9 sekunder. Trots effekten menar Lamborghini själva att man enligt EU´s körcykel ska kunna klara sig på 12,5 liter bensin på 100km. Då gäller det nog att köra med ett ägg under gaspedalen.

Free-Lamborghini-Huracan-HD-Wallpaper-Desktop Kraften från den tiocylindriga juvelen lämnas via en sjuväxlad dubbelkoppligslåda med paddlar på ratten och lådan har tre olika settings: Strada, Sport samt Corsa. Bromsarna är kolfiberkeramiska och borgar för superb bromsverkan. Än så länge har den inte testats av motorpressen och priset är heller inte spikat. Men den som väntar på något gott… (och dyrt).

Nya Lamborghini Huracán – Gallardon är död! Länge leve Gallardo!

Autocar provkör Lamborghini Huracán

EVO testar Lamborghini Huracán