VW Golf GTI Clubsport S – Vad tycker proffsen?

Efter tre dagars total datorfrånvaro (blev tvungen att plöja igenom tre trevliga men också tjocka böcker, dra till hufvudstaden samt plugga) så är det nu dags att titta lite extra på ett test av VolksWagens fina Golf GTI Clubsport S. En mycket spännande modell som många som gillar små kvicka och körglada bilar har längtat efter. Värstingmodellen Clubsport har nämligen tagits fram för att fira att GTI i år fyller 40 år.

Clubsport S är den kraftfullaste GTI-modellen någonsin

Det här är alltså den kraftfullaste GTI-modellen någonsin. Den klassiska Golf GTI Mk1 som kom 1975 var en liten raket med 110 hästar och raska prestanda. Det har hänt en hel del på 40 år. I Clubsportutförande levererar tvålitersmotorn nu 310 hk och klarar 0-100 km/h på snabba 5,8 sekunder, modellen är dessutom begränsad och tillverkas endast i 400 exemplar. Trevligt nog har man även satt bilen på bantningskur. Baksätet har kastats ur för att spara vikt. Med en tjänstevikt på 1285 kg, når man ett vikt/effektförhållande på fina 4,15 kg/hk, inte undra på att bilen rör på sig rejält.

vw-golf-gti-clubsportI den här duellen ställs nämligen VolksWagen Golf GTI Clubsport Edition 40 mot ärkerivalen Honda Civic Type R. Golfen verkar leverera och har i skrivande stund faktiskt varvrekordet för framhjulsdrivna bilar längs Nurburgring. 07:49:21 minuter är verkligen imponerande för en liten tight framhjulsdriven mellanklassare. Det var den tyske tävlingsföraren Benny Leuchter som fick äran att ge järnet längs nordslingan, och glädjen måste ha varit stor när den fina tiden redovisades.

Topphastigheten är 265 km/h och rekordtiden visar att den inte bara är snabb rakt fram utan även kastar sig genom knixiga kurvor effektivt.

Läs mer på svenska VolksWagens sajt om märkets Golf GTI-modeller. Varför inte ta chansen att bygga ihop ditt eget exemplar? Det gör du på den här länken. Mycket nöje. Här hittar du samtliga inlägg om Golf på Spoof.

Text : Johan Åhlund – Foto : VolksWagen